האם ניתן להשתמש בשיטה הטבעית בהנקה?

close-up-sweet-little-baby-boy-with-his-big-grey-eyes-mom-snuggle-her-child-with-tenderness-love-family-concept_176420-12235

האם ניתן ללמוד את השיטה ולהשתמש בה לדחות הריון בזמן הנקה?” היא אחת השאלות הכי נפוצות שנשים שואלות אותי.

גוף האישה עובר שינוים רבים לאחר הלידה. גם הנפש. הנקה וההורמונים הקשורים להנקה אחראים לחלק מהשינוים הללו.

האם ניתן להשתמש בשיטת מודעות לפוריות (שמ”פ) בזמן הנקה, כאשר אישה לא חווה מחזוריות, כדי לדחות או למנוע הריון?

התשובה היא כן….ולא.

התשובה באמת תלוי בכמה גורמים ולא חד משמעי. בואו נסתכל מעט על הנקה וננסה להבין איך ומתי ניתן להסתייע  בשמ”פ בזמן הנקה.

 

ההבדל בין אישה מניקה לאישה מחזורית

אישה שחווה מחזוריות סדירה תראה כל חודש (או כל 24-35 יום) מחזור עם בניה של רירית הרחם וסימפוניה מורכבת ויפה של הורמונים. בסמפוניה הזו כל הורמון או היעדרות של הורמון גורם לשלב הבא של המחזור. יש לנו סימנים- הפרשות צוואר הרחם, חום השחר, מיקום צוואר הרחם וסימנים משניים שמראים לנו במצב עכשיווי באיזה שלב אנחנו נמצאים במחזור.

יש נשים שחוות מחזוריות פחות או יותר סדירה בזמן הנקה. נשים במצב כזה, יכולות להשתמש בשיטה, במידה והן פנויות לתעד את הסימנים, במיוחד את מדידת חום של הבוקר- שבהחלט יכול להיות אתגרי עם תינוק יונק בלילות. אבל כאמור, זה אפשרי כפי מידת הרצון.

רוב הנשים חוות תקופה מסויימת ללא מחזוריות אחרי הלידה. ההורמונים שהגוף מייצר בזמן הנקה, בעיקר פרולקטין, דוחה את ההורמונים של מחזוריות. הנקה שהכי עלולה לדחות מחזוריות היא הנקה לפי דרישת התינוק, עם קרבה בין אם לתינוק, במיוחד חשוב הנקה בלילה.

 

אותה שיטה למטרות שונות

השיטה היא שונה מעט בשימוש בזמן הנקה ללא ווסת, אך קל מאוד ליישום למי שמכירה את גופה ותרגלה את שמ”פ בעבר. ההבדלים העיקריים הן שיש דגש מוגבר על הפרשה ופענוח הפרשה (אפשר ורצוי גם מיקום צוואר הרחם), כי לא מודדים חום.

יותר אתגרי ללמוד את השיטה בהנקה, אך בהחלט אפשרי! מה ההבדל? מי שמכירה כבר מהי הפרשה פוריה היא יודעת מה לחפש. היא יודעת מהות הפרשה פוריה, וגם מכירה כל מיני סימנים משניים של הגוף.

לאומת זה, נשים שלומדות את השיטה בלי להכיר את הפרשות גופן והדקויות בין פורה ללא פורה- פחות יודעת למה הן מחפשות.  זה קצת כמו לחפש מישהו שאתה לא מכיר ע”י תיאור בלבד.

לפעמים עוברים חודשים רבים של אותו הפרשה ללא שינוי, שיכול להיות חוויה מתסכלת, אך נשים במצב כזה, לומדות להכיר היטב מהי הפרשה לא פוריה. ואז, ביום המיוחל, כאשר יש שינוי, וההפרשה שמצביעה על פעילות מחזורית- השינוי כל כך בולט וברור. כך אני ראיתי אצל עשרות תלמידות מניקות.

לרוב, אישה יכולה לצפות לשינוי בהפרשה במגביל לשינוי בתפוס הנקה, למשל כאשר התינוק עובר למסגרת חוץ ביתי, מתחיל לאכול מוצקים או תוספי מזון, נגמל מהנקת לילה, או יונק פחות בגלל מחלה.

מעברים

כאשר הגוף מתכונן או מתחיל את החזרה לפוריות, אפשר לצפות תקופת מעבר- מעבר בין לא פוריה לפוריות.

התקופה הזאת, היא בלתי צפויה באורכה ואופיה. יש נשים שחוזרות אחרי הנקה למחזוריות סדירה, אבל אפשר גם לצפות לתקופה ארוכה יחסית ולא ברורה של נסיונות ביוץ- מה שמוביל אותנו לחוסר וודאות. מצד אחד אנחנו לא בהכרח פוריות, וגם לא לא פוריות. נשמע מבלבל? אכן.  אפשר לעבור את התקופה הזאת עם קצת הדרכה מהמנחה, אבל זאת לא זמן שכדאי ללמוד את השיטה. זה פשוט מידי מבלבל. אני ממליצה לחכות עד לחזרה ברורה של הפוריות, אם לא לומדות בתחילת תקופת ההנקה.

כל אישה לגופה

אם את בספק, כדאי להתייעץ. מוזמנות ליצור קשר לנסות להבין אם השיטה מתאימה לתקופת חיים את נמצאת בה עכשיו.

עוד מאמרים...

ניסיון ניסיון

שלום שמי אמונה בן גרא. אני מורה בכירה ליוגה, מנחה מוסמכת למודעות לפוריות, מטפלת ביוגה שיקומית, מורה למחול, כוריאוגרפית, רקדנית, נשואה באושר למשה, ואם ל6

האם ניתן להשתמש בשיטה הטבעית בהנקה?

“האם ניתן ללמוד את השיטה ולהשתמש בה לדחות הריון בזמן הנקה?” היא אחת השאלות הכי נפוצות שנשים שואלות אותי. גוף האישה עובר שינוים רבים לאחר

רוצה לדבר איתי?

השאירי פרטים עכשיו